مرتضی علی

  • خانه 

ضرورت مدیریت الگوپذیری نوجوان

01 دی 1396 توسط مريم دست فرژ

 


الگوپذیری نوجوان از والدین بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر میرسد..

شاید نوجوان و کودک شما به نظرتان متفاوت از خودتان باشد ولی با کمی دقت می توانید تاثیر رفتار خود در کودکتان را ببینید .

بچه ها از آن چه که والدینشان می گویند و انجام می دهند ، یاد می گیرند . این امر حتی در سنین نوجوانی هم صادق است . گفتار و کردار شماست که به نوجوانتان نشان می دهد چه چیز برایتان مهم است .

 مهم ترین منبع الگوپذیری نوجوان از والدین است


درباره ی ارزش هایتان صحبت کنید
در باره آن چیز که برای شما مهم است با نوجوان خود صحبت کنید تا کودک بتواند اطلاعاتی که به صورت پراکنده و نا منظم از شما میگیرد مرتب کند و اینگونه شناخت بهتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد

کودکان و نوجوانان ایده ها و ارزش های جدید را در داخل و خارج خانواده می آزمایند .

وقتی ارزشی برایتان مهم است ، آن را به طور مشخص با دختر و پسر دلبندتان  در میان بگذارید . وقتی این عمل را انجام می دهید ، محترمانه صحبت کنید . می توانید بگویید :

ما باید باهم روراست باشیم . در غیر این صورت نه تو به من اطمینان می کنی و نه من به تو .  

احترام به نوجوان را در راس قرار دهید و بگویید : دلم می خواهد در خانه به هم احترام بگذاریم . بد و بیراه گفتن ، راه و رسم محترمانه ای برای صحبت کردن نیست .

آن طور که دلتان می خواهد نوجوانتان رفتار کند ، با او رفتار کنید
نقش والدین در تربیت نوجوانان چیزی فراتر از نصیحت ها و حرف هایی است که به کودکان می گویند .

نوجوانتان بیشتر از آن چه که می کنید می آموزد تا آن چه که می گویید . نوجوانتان طرز تلقی ، رفتارتان و آن چه را اثر می گذارد می بیند ؛ سپس خصوصیاتی را که برایشان ارزشمند است و جاذبه دارد انتخاب می کنند .

نوجوان شما با تمام ارزش هایتان موافق نیست . بدیهی است که او راه های گوناگونی را بیازماید . وقتی به نظر می آید نوجوانتان می خواهد ارزش های منفی را انتخاب کند ، مایوس می شوید ، ولی ببینید چه کرده اید که او با دیدن آن این طور عمل می کند .

ضرورت مدیریت الگوپذیری نوجوان
الگوپذیری نوجوان از والدین بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر میرسد..

شاید نوجوان و کودک شما به نظرتان متفاوت از خودتان باشد ولی با کمی دقت می توانید تاثیر رفتار خود در کودکتان را ببینید .

بچه ها از آن چه که والدینشان می گویند و انجام می دهند ، یاد می گیرند . این امر حتی در سنین نوجوانی هم صادق است . گفتار و کردار شماست که به نوجوانتان نشان می دهد چه چیز برایتان مهم است .

 مهم ترین منبع الگوپذیری نوجوان از والدین است

 
درباره ی ارزش هایتان صحبت کنید
در باره آن چیز که برای شما مهم است با نوجوان خود صحبت کنید تا کودک بتواند اطلاعاتی که به صورت پراکنده و نا منظم از شما میگیرد مرتب کند و اینگونه شناخت بهتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد

کودکان و نوجوانان ایده ها و ارزش های جدید را در داخل و خارج خانواده می آزمایند .

وقتی ارزشی برایتان مهم است ، آن را به طور مشخص با دختر و پسر دلبندتان  در میان بگذارید . وقتی این عمل را انجام می دهید ، محترمانه صحبت کنید . می توانید بگویید :

ما باید باهم روراست باشیم . در غیر این صورت نه تو به من اطمینان می کنی و نه من به تو .  

احترام به نوجوان را در راس قرار دهید و بگویید : دلم می خواهد در خانه به هم احترام بگذاریم . بد و بیراه گفتن ، راه و رسم محترمانه ای برای صحبت کردن نیست .

آن طور که دلتان می خواهد نوجوانتان رفتار کند ، با او رفتار کنید
نقش والدین در تربیت نوجوانان چیزی فراتر از نصیحت ها و حرف هایی است که به کودکان می گویند .

نوجوانتان بیشتر از آن چه که می کنید می آموزد تا آن چه که می گویید . نوجوانتان طرز تلقی ، رفتارتان و آن چه را اثر می گذارد می بیند ؛ سپس خصوصیاتی را که برایشان ارزشمند است و جاذبه دارد انتخاب می کنند .

نوجوان شما با تمام ارزش هایتان موافق نیست . بدیهی است که او راه های گوناگونی را بیازماید . وقتی به نظر می آید نوجوانتان می خواهد ارزش های منفی را انتخاب کند ، مایوس می شوید ، ولی ببینید چه کرده اید که او با دیدن آن این طور عمل می کند .

 نظر دهید »

آثار و پیامدهای پیاده روی اربعین حسینی

01 دی 1396 توسط مريم دست فرژ

شناسانده امام حسین(ع) و مذهب شیعه به جهانیان

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ملکشاهی گفت: یکی از آثار پیاده روی بزرگ اربعین، شناساندن امام حسین(ع) و مذهب تشیع به مردم جهان و جهانیان است، وقتی که مردم جهان می بینند هرسال خیل عظیمی از مردم مسلمان بصورت پیاده از نجف تا کربلا راه می افتد و برای سرور و .

سالار شهیدان عزاداری می کنند، نخبگان و محققان آنها برایشان این سئوال مطرح می شود که این جمعیت بی نظیر برای چه کسی و چرا اینگونه حرکتی انجام می دهند؟

زنده نگه داشتن نام و یاد اباعبدالله الحسین(ع)

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین آثار و پیامدهای اربعین حسینی، زنده نگه داشتن نام و یاد اباعبدالله الحسین(ع) است که به تعبیر امام راحل؛ حیات اسلام به زنده نگه داشتن نام حضرت اباعبدالله(ع) است. و دشمن در تلاش هست که بین مسلمین و جوانان و قیام عاشورا فاصله و جدایی بیفتند تا مردم و جوانان الگوی کاملی برای قیام و ایستادگی در مقابل ظالمان و دشمنان اسلام ناب نداشته باشند که این عمل بزرگ زنده نگه داشتن اربعین حسینی توطئه و آرزوی دشمن را خنثی می کند.

اتحاد و یکپارچگی بین مسلمین

حجت الاسلام جانفزا اذعان کرد: در پیاده روی اربعین، یکی از مهمترین مسائل که مورد تاکید ولی فقیه هست و مسلمین به آن نیاز دارند یعنی اتحاد اتفاق می افتد.

در ایام اربعین مردم مسلمان با هر زبانی و از هر نژادی و با هر سلیقه ای در این عمل بزرگ شرکت کرده و اختلافات را فرموش می کنند و با روی خوش با طیب نفس به همدیگر کمک می کنند و همه به یاد اباعبدالله الحسین(ع) و مظلومیت ایشان پیاده روی و عزاداری می کنند که این هم مشت محکمی است بر دشمن و کسانی که به خاطر تسلط بر مسلمانان و اهداف شوم خود علاقه به تفرقه و جدایی بین مردم مسلمان را دارند.

 نظر دهید »

حجاب و عفاف

01 دی 1396 توسط مريم دست فرژ

 

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بـشرى و بـویژه جوامع اسلامى مطرح اسـت. همواره این دو واژه در کنار هم بـه کار بـرده مى شوند و در نگاه اول بـه نظر مىآید هر دو بـه یک معنا بـاشند, اما با جستجو در متون دینى و فرهنگنامه ها بـه نکته قابـل توجهى مى رسیم و آن تفاوت این دو واژه است.  

در بـرخى کتـب لغت حجاب را این گونه تـعریف کرده اند: الحجاب: المنع من الـوصـول; حـجـاب یعـنى آنچـه مانع رسـیدن مى شـود.

برخى گفته اند: حجب و حجاب هر دو مصدر و بـه معناى پنهان کردن و منع از دخول است.(و به عنوان شاهد آیه شریفه ((و من بـیننا و بینک حجاب)) را ذکر کرده اند.  

در دیگر کتـابـهاى لغت حجـاب را بـه معناى ((پـرده)) آورده و نوشته اند: امرإه محجوبـه(محجبـه); زنى که پوشانیده است خود را به پوشاندنى. 

بـا تـوجه بـه معانى ذکرشده درمى یابـیم حجاب امرى ظاهرى و در ارتبـاط بـا جسم است, اگر چه این پـوشش بـرخاسته از اعتقادات و باورهاى درونى افراد است, ولى ظهور در نشئه مادى و طبیعى دارد; یعنى پوشش ظاهرى افراد و بـویژه زنان را حجاب مى گویند, که مانع از نگاه نامحرم به آنان مى شود.  

عفاف نیز داراى معانى گوناگونى است, که در مجموع تعریف کاملى را بـه ما خـواهد داد. راغـب اصـفـهانى در ((مفـردات القـرآن)) مى نویسد: العفه حصول حاله للنفس تـمتـنع بـها عن غلبـه الشهوه; عفت حالتى درونى و نفسـانى اسـت که تـوسـط آن از غلبـه شهوت جلوگیرى مى شود.  

البته قابـل ذکر است که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است; گاه بـه معناى خودنگهدارى و پـاکدامنى است که در مورد برخى افـراد آمده اسـت, مانند; و ان یسـتـعـفـفـن خـیر لهنو: ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا.  

در ادامه تـوضیح بـیشتـرى در بـاره این آیات خـواهد آمد. گاه ((عفت)) به معناى قناعت آمده و مسایل مالى مورد نظر است, نظیر; و من کان غنیا فلیستعفف و من کان فقیرا فلیإکل بالمعروف; و آن کس که توانگر است, باید(از گرفتـن اجرت و سرپـرستـى)خوددارى کند و آنکه تهیدست است, مطابق عرف بخورد.  

آنچـه در این مقاله مورد نظر ما اسـت, مفهوم اولى اسـت; یعنى خودنگهدارى از شهوت و مسایل جـنسى; اگر چه مى تـوان بـراى هر دو معنا واژه عفت را آورد و ضررى به مفهوم آن نمى خورد.  

دیگر کتب لغت نیز آورده اند: تعفف(عفت داشتن): نگاه داشتن نفس از انجام حرام و درخواست از مردم است.

 برخى از لغت شناسان, عفت را بـه معناى ((ترک شهوات و پاکى خوى و جسم)) آورده اند.  

از مجموع معانى ذکرشده براى حجاب و عفاف مى تـوان نتـیجه گرفت که عفاف نوعى حجـاب درونى است که انسان را از گناه بـازمى دارد.  

حفظ چشم, گوش, قلب و تمامى اعضا و جوارح از هر گونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجـاب درونى, پـوشش ظاهرى است. بـه تـعبـیرى لطیف تـر; حـجـاب میوه عفاف اسـت و عفاف ریشـه حـجـاب. بـرخى افراد ممکن است حجـاب ظاهرى داشتـه بـاشند, ولى عفاف و طهارت باطنى را در خویش ایجاد نکرده بـاشند. این گروه, از حجاب تنها پوسته اى و ظاهرى بى معنا دارند, و از سوى دیگر کسانى هستند که ادعاى عفاف کرده و با تعابیرى همچون; من قلب پاکى دارم, خدا با قلبها کار دارد, آدم باید چشمش پاک باشد و … خود را سرگرم کرده و مصداق ((لیفجر امامه)) مى شوند. انسانهایى چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته اى اساسى را بـنگارند و آن این است که درون پاک, بیرونى پاک مى پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکى به نام بى حجابى و بدحجابى نخواهد شد.  

امام خـمینى, پـیامآور ارزشهاى الهى, در بـاره حـجـاب و عفاف مى فرماید: ((توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است, بـراى حفظ ارزشهاى شماست. هر چه را که خدا دستـور فرموده است ـ چه براى مرد و چه براى زن ـ بـراى این است که آن ارزشهاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه هاى شیطانى یا دستهاى فاسد استـعمار پـایمال شـوند, این ارزشـها زنده بـشوند

زنان چون مظهر جمال خداوند هستند و همینطور به این دلیل است که میل به خود نمایی و خود آرایی دارند، پوشش در اسلام به آنها اختصاص یافته است و برای مردان هم مسئله کنترل نگاه بیان شده است.

اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می آید. در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجانها و التهابهای جنسی افزایش می یابد و باعث می شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلزل شده و افراد آن به بیماری های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است.

جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی برمی گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانواده ی خود کمک می کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن، با رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می شود.

جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می شود. همانطور که در مورد قبلی مطرح کردیم کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می شود

شهید مطهری در این باره می فرمایند که بر عکس آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده اند و گفته اند: ((حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع است)) بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است. و این کاملا در کشورهای غربی معلوم است و چه رسوایی هایی که در اینباره در این جوامع پیش آمده و می آید.

و بالاخره آخرین جنبه که  بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است موجب ارزش و احترام زن میگردد، زنان هر چقدر که در جامعه و در رفتارشان با نامحرمان عفیف تر و با وقار تر باشند بر ارزششان افزوده می شود و احترامشان بیشتر می شود و مردان اجازه هر نوع برخوردی با آنان را به خود نمی دهند.

حال غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن درآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است به راحتی می تواند به تمامی جامعه آسیب زند و به سمت نیل به اهداف خود پیش برود

 نظر دهید »

غربت امام زمان

29 آذر 1396 توسط مريم دست فرژ

غربت و مظلومیت، رشته ای است پیوسته، از غدیر تا کربلا و از کربلا تا غیبت. آنها که آرزو داشتند در سال دهم هجری، در سایه سار تک درخت وادی جحفه بودند تا با صاحب غدیر بیعت کنند، امروز باید با حجت معبود، مهدی موعود بیعت کنند و هر چه در توان دارند، از یاری امام زمان خود دریغ ندارند؛ چنان که امام علی علیه السلام می فرماید: «خوشا به حال کسی که زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کند، به دوره او بپیوندد و دوره او را شاهد باشد». نیز ایشان در جایی دیگر می فرماید: «هیچ مرده ای باقی نمی ماند، مگر اینکه شادی ظهور مهدی علیه السلام در قبرش به او می رسد و آنها در قبرهایشان با هم دیدار می کنند و یکدیگر را به قیام قائم علیه السلام بشارت می دهند».

نخل امید

پس کی از روز وصال تو خبر می آید؟   کی شب هجر تو ای دوست به سر می آید؟

هر مسافر به دیار و وطنش باز آمد       کی نگار من غمگین ز سفر می آید؟

آنی از ساحت دل یاد تو بیرون نرود      دائما صورت ماهت به نظر می آید

نغمه مرغ سحر می دهد از صبح خبر    کی پسِ شام فراق تو سحر می آید؟

سدّ لطف تو حفاظت کند از ما ای دوست           هر زمان جانب ما سیل خطر می آید

پس کی ای دوست پس از این همه خوناب جگر   نخل امید من آخر به ثمر می آید؟

ذوالفقار علوی چون که بگیرد در دست پی آزادی انواع بشر می آید

«ملتجی» منتقم آل محمد، مهدی       پی نابودی هر فتنه و شر می آید

 نظر دهید »

نماز

11 آذر 1396 توسط مريم دست فرژ

*لذتی هرچند اندک در عبادتت پیدا می شود.

*ساز قلبت کوک ، اشتهای دلت باز می شود.

*آرامشی بی نظیر وجودت را فرا می گیرد.

*آرامشی بی همتا که کسی نشانی از ان نداشت.

*چه تماشایی است روی ماه خدا  !!!

 

دلنوشته

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مرتضی علی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس